...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, December 27, 2011

RAHSIA RAHMAT DARI ALLAH (TAUBAT)


[Bersama Siti Rubiah & suami ~ sahabat di SMBT]

Allah swt pasti mengampuni orang yang bertaubat dengan sungguh-sungguh ikhlas.

Jika engkau benar-benar ingin mengubah kebiasaan-kebiasaan burukmu, gantilah teman-temanmu. Teman yang baik membawa kamu pada akhlak yang baik, sedangkan teman yang buruk akan membawa kamu pada dosa. Jika seseorang itu mati dalam keadaan lebih dekat kepada orang-orang baik, maka ruh-nya akan naik ke surga. Namun jika ia lebih dekat kepada orang-orang jahat, maka roh-nya harus masuk neraka.

Yang paling penting, mohonlah kepada Allah untuk mengubah dirimu. Jangan menyangka bahawa engkaulah yang memperbaiki dirimu. Taubatmu adalah rahmat dari Allah swt. Demikian pula kemampuanmu untuk meneruskan taubat itu.(1)(2) Dan, jika engkau ingin menjadi orang baik, carilah orang-orang yang baik. Jika engkau ingin mencintai Allah swt, tetaplah bersama orang-orang yang mencintaiNya.

(1) “Barangsiapa menghendaki (kebaikan bagi dirinya), niscaya dia akan mengambil jalan kepada Tuhannya. Dan kamu tidak akan mampu menempuh jalan itu, kecuali bila dikehendaki Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Al-Insaan [76]: 29-30).

(2) “Bagi siapa di antara kamu yang mahu menempuh jalan yang lurus, kamu tidak akan dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan Semesta Alam.” (At-Takwiir [81]: 28-29).

No comments: