...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Friday, June 27, 2008

LANGKAWI catatan perjalanan 3


Menjelang tengahari kami menuju Kompleks Kota Mahsuri. Lokasinya lebih kurang 12 kilometer di barat laut pekan Kuah. Di sinilah letaknya makam Mahsuri binti Pandak Mayah, wanita yang terkenal kejelitaannya - tokoh lagenda paling terkemuka di Langkawi yang telah difitnah melakukan perkara curang terhadap suaminya.. Mengikut lagenda, ketika dibunuh mengalirlah darah berwarna putih dari tubuhnya, sebagai bukti beliau perempuan suci yang tidak pernah berlaku curang.


Sebelum menghembuskan nafas terakhir, Mahsuri bersumpah bahawa Langkawi akan dilanda bencana dan tidak akan aman makmur selama tujuh keturunan. Kini setelah tempoh sumpahnya tamat, Langkawi dilimpahi pula dengan kemakmuran dan pembangunan.


Saya dimaklumkan oleh orang Langkawi yang berwibawa bahawa Makam Mahsuri di dalam komplek ini merupakan sebuah replika. Makam persemadian Mahsuri yang sebenar telah dipindahkan ke suatu tempat yang dirahsiakan bagi mengelakkan kejadian kurafat dan pemujaan berlaku lagi di situ.



Kami sempat juga menjejak telaga Mahsuri di mana dia pernah bermandi-manda dan membasuh di situ. Dahulu telaga itu terletak di pinggir sawah padi keluarganya.

No comments: