...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, June 10, 2008

Kenaikan Harga Minyak Dan Rebat Tunai VS Salahguna Pihak Tertentu

Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan mulai Khamis 5 Jun 2008 Malaysia menaikkan harga minyak petrol dan diselnya sekitar 40 peratus.

Perdana Menteri juga telah mengumumkan rebat tunai sekitar RM625 setahun akan diberikan kepada para pemilik kenderaan kecil dan sederhana. Pemberian rebat ini bertujuan mengurangkan beban golongan berpendapatan rendah. Yang menjadi tandatanya bagaimana subsidi itu akan disalurkan kepada masyarakat luar bandar, biarpun pada teori ia nampak hebat! Rakyat memang patut khuatir skim ini akan disalahguna oleh pihak tertentu. Sebabnya dari segi enforcement Barisan Nasional tidak ada rekod yang baik, atau tidak cukup infrastruktur staff yang boleh mengimplementasikannya. Sebenarnya inilah kebimbangan bagai kita rakyat Malaysia golongan berpendapatan rendah dan sederhana. Khuatir skim ini disalahguna oleh golongan tertentu!

Kesannya seluruh rakyat Malaysia gelisah. Dari segi ekonomi langkah ini memang tidak boleh dielakkan, tidak ada pilihan lain. Menurut para pemerhati politik di Malaysia, langkah yang diambil Datuk Seri Abdullah itu adalah sesuatu yang berani terutamanya setelah beliau gagal meraih mandat yang kuat sewaktu pilihanraya yang lalu.
Biarlah pihak pembangkang dari Barisan Alternatif mencari kesempatan membidas pemerintahan Datuk Seri Abdullah atas kenaikan harga minyak itu. Tidak adil kita menyalahkan kerajaan kerana ini bukan isu tempatan, tapi isu global.

Rakyat Malaysia sebenarnya semakin bijak dan bermaklumat. Kenaikan harga minyak dan harga makanan sebenarnya menjadi isu runcing secara global. Di negara Itali pada 3 Jun 2008 lalu, satu pertemuan telah di adakan oleh Bangsa-bangsa Bersatu untuk mencari jalan penyelesaian sebelum krisis ini menjadi teruk. Di Indonesia, Filipina dan Thailand pula telah berlaku tunjuk perasaan diadakan secara besar-besaran atas kenaikan harga makanan dan minyak. Isu ini perlu ditangani secepat mungkin.

No comments: