...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Wednesday, June 25, 2008

LANGKAWI catatan perjalanan 2


Kami bertolak dari Kuala Lumpur Jam 10.30 malam dan tiba di Kuala Perlis Jam 6.30 pagi. Sempat bersolat subuh di Jeti Kuala Perlis. Waktu subuh di Kuala Perlis tidak sesak, malah terasa nyaman dan sangat selesa.

Pengalaman pertama kami sekeluarga menaiki feri di awal pagi. Hanya kabus yang menghiasi pandangan, berpasangan pula dengan air laut yang beriak-riak kecil bila dirempuh feri yang kami naiki. Syukurlah keadaan laut tenang dan kami sekeluarga tidak rasa pening. Takut juga kalau-kalau kami mabuk laut ….

Kami tiba di Jeti Kuah, Langkawi pada jam 8.30 pagi dan terus bersarapan kerana perut terasa sangat lapar. Isteriku makan dua keping roti canai, manakala aku dan anak menikmati kueytiow goreng ala Langkawi. Bila perut telah kenyang kami memulakan XPDC Langkawi.

Maka langkah pun diatur menuju destinasi pertama di Perusahaan Gamat dan Herba Asli warisan Hj. Husin Salleh yang sangat terkenal di serata Malaysia dengan jenamanya "Sireh Lagenda".


Kami sekeluarga dapat melihat sendiri bagaimana minyak gamat dihasilkan. Seronoknya melihat anak dan isteriku mencelup tangan ke dalam sekuali dara minyak gamat yang masih terjerang di atas tungku! Aku pun turut sama mencelup tangan... hangat!

Kalau Pulau Besar di Melaka dianggap sebagai kawasan banyak keramat, Pulau Pangkor di Perak terkenal dengan makanan laut keringnya, kini aku dan keluarga juga merasai kehebatan gamat Pulau Langkawi. Ya, GAMAT PULAU LANGKAWI MEMANG HEBAT!

No comments: