...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Friday, December 30, 2011

RAHSIA ISLAM KEJADIAN (FITRAH) MANUSIA

Ada orang yang fikir ‘orang yang peluk Islam ni sekadar mencari apa-apa agama sahaja yang sesuai dengan kehendak nafsu hati sendiri’. Kalau betullah anggapan itu saya akan pilih agama yang lebih senang untuk dianuti dan dipraktik.

Sebenarnya Islam agama yang indah dan cantik tapi ia tak sentiasa mudah. Kita perlu banyak berlawan (berjuang) dengan diri sendiri. Misalnya orang bukan Islam selalu kata “daging babi itu sedap dan lazat. Ia adalah menu paling lazat di dunia ini” Nafsu mengajak kita “jomlah rasa, kalau tidak pun rasalah sedikit untuk the first and the last, tak ada orang yang tahu kalau kita makan pun”. Ugama Islam memperingatkan bahawa Allah swt mengharamkan memakan daging babi atas sebab-sebab yang kukuh. Kerana saya berugama Islam dan berpegang kepada “Lafaz Dua Kalimah Syahadah” iaitu:

أَشْهَدُ أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ

Maksudnya: “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang sebenarnya melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu utusan Allah”.

MAKA saya mengambil keputusan tepat untuk tidak menyentuh makanan yang mengandungi unsur babi. Saya putuskan babi itu haram untuk saya sehinggalah bercerai nyawa dari tubuh badan (jasad) saya. Sebenarnya tidak ada sesiapa pun yang memaksa saya membuat keputusan ini. Saya sendiri yang memutuskannya dengan ikhlas (mendasar ke lubuk hati).

Mengapa masih ramai orang bukan Islam mempertikaikan tentang Islam. Mengapa memburuk-burukkan Islam? Mengapa tidak agama-agama lain. Sebenarnya tidak ada paksaan untuk memeluk Islam. Sebenarnya fitrah (kejadian) manusia semuanya dilahirkan sebagai Islam (suci dan bersih). Namun ibu-bapa yang mencorak (menjadikannya) Marjusi, Nasrani, Munafik dan sebagainya.

Bagi manusia yang bijak, dia akan berusaha mencari suatu (agama) yang terbaik untuk dirinya. Jika pada masa yang sama dia mendapat hidayah Allah swt, maka dia tentu akan memilih Islam (suci dan bersih) sebagai agamanya. Ini selari dengan kejadian manusia yang dilahirkan dengan sifat-sifat bersih dan suci (bayi).

NOTA:

1. Dalam al-Qur’an, kata fitrah (kejadian) dengan berbagai bentuknya disebut sebanyak dua puluh kali, empat belas kali diantaranya dalam konteks huraian tentang bumi dan langit, selebihnya disebut dalam konteks pembicaraan tentang manusia, baik berhubungan dengan fitrah penciptaan maupun fitrah beragama yang dimilikinya.

Fitrah keagamaan misalnya, disebutkan dalam surah ar-Rum, yang maksudnya: "Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. " (Ar-Rum. 30: 30).

Dalam surah di atas disebutkan bahawa sejak asal manusia telah diciptakan membawa fitrah (kejadian) beragama yang benar (hanif atau tauhid ), ia tidak boleh dihindar (la tabdila), walaupun ramai manusia mengabaikan atau tidak mengakuinya.

2. Dari sudut bahasa, Islam itu bersih lagi suci.

Bayi yang baru dilahirkan menpunyai sifat-sifat BERSIH LAGI SUCI.

BERSIH LAGI SUCI = ISLAM = BAYI BARU LAHIR. Adakah sesiapa yang mahu menafikan fitrah (kejadian) manusia ini. Kejadian manusia diterang dengan jelas dalam kitab suci al-Quran.

3. Nafsu ertinya menyukai dan menyenangkan (syahiya, syaha-yasha atau syahwatan), sedangkan maknanya adalah kecenderungan jiwa terhadap apa yang dikehendakinya (nuzu’an nafsi ila ma turiduhu). Dalam Al-Qur’an, kata nafsu (syahwat) juga dimaksudkan untuk objek yang diinginkan, potensi keinginan manusia, sebagaimana yang disebutkan oleh ayat berikut:

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).(Ali Imran: 14)

Ayat tersebut menyebut nafsu sebagai potensi keinginan manusia, yakni pada dasarnya manusia menyukai terhadap wanita (seksual), anak-anak (kebanggaan), harta kekayaan atau benda berharga (kebanggaan, kenyamanan, kesenangan), binatang ternak (kesenangan, kemanfaatan) dan sawah ladang (kesenangan, kemanfaatan) jadi kecenderungan manusia terhadap seks, harta benda dan kesenangan dalam pandangan al-Qur’an adalah manusiawi.


[]

No comments: