...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, July 14, 2009

a2. Membentuk Kekuatan Akhlak Anak

Hadis al-Bukhari dan Muslim ada menyebutkan, antara tanda-tanda hari kiamat ialah ramai anak derhaka. Apakah ia terjadi kerana ramai ibu bapa moden tidak tahu mendidik anak? Memanglah manusia tak pernah sempurna, tetapi kita kena berusaha untuk menjadi sempurna.

Lama aku fikirkan.Anakku dilahirkan dengan potensi hebat yang menyerlahkan keperibadiannya. Seperti manusia lain, Allah membekalkan anakku dengan akal dan hati. Kedua-duanya adalah tenaga dalaman diperlukan untuk memproses perbuatan, tingkah laku dan gerak-gerinya.

Aku tahu akhlak manusia memang berkait rapat dengan hati dan akal. Jika sihat akal dan hati, maka sihat pula perangainya. Aku memerhati dan memantau anakku memproses segala rangsangan yang dilihat, didengar dan dirasa dari sekelilingnya.

Dalam meniti usia 12 tahun jelas kelihatan anakku mempunyai kemampuan untuk meniru apa-apa yang disukai. Sebagai ayah, menjadi tugas dan tanggungjawabku menyediakan persekitaran yang bebas daripada unsur negatif untuknya.

Aku sedar tanggungjawabku memberi asuhan dan tuntutan akhlak mahmudah kepada anakku. Hal ini bukan perkara yang mudah kerana ramai ibu-bapa dalam kalangan kawan-kawanku sendiri yang berpura-pura baik di hadapan anak sekadar memberi teladan.

Ada juga ibu bapa yang tak peduli dengan nilai yang dibawa masuk ke rumah sehingga anak mencontohi perkara negatif itu. Nasihat memang ada manfaatnya tetapi yang paling berkesan dalam mengajar anak berakhlak adalah dengan menunjukkan bagaimana cara melakukannya, beri teladan yang baik dan bersama-sama melakukannya.

Tidak timbul persoalan bermuka-muka dan percanggahan dalam mendidik anak kerana ia akan menyebabkan hilang kepercayaan anak kepada ibu bapa. []

No comments: