...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Thursday, July 16, 2009

1.2. Labu tu istimewa pada orang Jelebu..

Bila abah tak kerja, saya selalu juga mengikutnya ke Kampung Mengkan rumah Wan Ngah Munah. Ini sekitar tahun 1969-1970an.

Sebenarnya Wan Ngah ini ialah isteri pertama kepada Tok Ngah saya; Y.A.M. Dato’ Mendika Mentri Akhir Zaman ul-Zaman Almarhum Dato’ Shahmar ud-Din bin Haji Abdul Rahman, Undang Luak Jelebu ke-13 dari Waris Kemin. Almarhum Tok Ngah memerintah Jelebu dari tahun 1945 hingga tahun 1962. Kata Wan Ngah, Almarhum Tok Ngah meninggal masa umur saya belum cukup setahun lagi. Sedih juga rasanya sebab saya tak sempat menyaksikan zaman kegemilangan Tok Ngah saya memerintah tanah Jelebu.

Isteri kedua Tok Ngah bernama Wan Taksiah tinggal di Ipoh, Perak. Rupanya ada juga kaum kerabat saya di Perak, tapi tak kenal langsung.....

Di rumah Wan Ngah keadaannya sunyi saja. Semua anaknya Cik Daud, Cik Derani, Cik Limah, Cik Deraman, Cik Siti dan Cik Adi tiada di rumah, sama ada sudah berkeluarga sendiri atau bekerja. Ibu Ros anakandanya yang bongsu belajar di institusi pengajian tinggi katanya.

Saya masih ingat, suatu hari dia bercerita tentang labu. Katanya labu ini adalah buah yang sangat istimewa pada orang Jelebu. Sejak dulu-dulu lagi setiap rumah orang Jelebu mesti ada menyimpan buah labu. Orang tu bukanlah anak Jelebu kalau tak kenal labu! Setiap orang Jelebu mesti tau tentang labu ni.

Katanya untuk menjadikan buah labu tahan lama, biarkan saja buah labu itu masak di batangnya. Tunggu sampai semua batang-batang labu itu telah mati, baru boleh dikutip buahnya. Buah labu yang dikutip itu dibersihkan, barulah boleh disimpan di dalam kepok (setor tempat menyimpan barang-barang).


Katanya buah labu ini sesuai dimakan oleh semua orang, baik kanak-kanak mau pun orang dewasa. Labu baik untuk kesihatan dan tak pernah ada orang Jelebu sakit dan mati sebab makan labu.

Katanya lagi labu ni banyak memberi pertolongan pada masa dharurat dan masa orang Jelebu dalam kesusahan. Kalau nak makan nasi tak ada lauk, labu pun boleh dibuat lauk. Orang Jelebu suka makan nasi dengan gulai masak lemak labu, pilih saja nak masak lemak manis ke nak masak lemak pedas.

Saya ingat lagi, hari itu Wan Ngah masak gulai labu lemak manis, dengan sambal tumis ikan bilis dan ikan baung sungai Kenaboi goreng berlada. Saya hanya makan nasi berlauk gulai labu lemak manis. Masakan Wan Ngah memang sedap.

Masa balik saya minta buah labu dari Wan Ngah. Saya kata nak suruh mak masak gulai labu lagi… sedap sangat! Wan Ngah hanya mengusap-usap ubun-ubun saya… []

No comments: