...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, January 17, 2012

RAHSIA SIDRATUL MUNTAHA (1)

Sidratul Muntaha Lambang darjat spiritual manusia

Rasulullah saw mewariskan kepada kita petunjuk yang khas dari perjalanan beliau memenuhi panggilan Allah swt. Satu di antaranya ialah 'Sidratul Muntaha’

Sidratul-muntaha makna harfiahnya: puncak pohon bidara yang merupakan simbol sebuah kehidupan dalam diri manusia, yang bersifat spiritual. Ia disebut sebagai tempat, kedudukan atau maqam rohaniyah. Puncaknya sangat tinggi, sehingga bukan setiap individu boleh selamat sampai ke sana.

Ia juga merupakan batas di mana seseorang sudah tidak mampu lagi berkembang. Berhubung hal ini Syaikhul ‘Arif-bibillah Muhammad bin ‘Abdul Jabbar An-Nifari menyebutnya sebagai maqam ‘waqfah’ atau titik henti perjalanan hamba Allah swt, yaitu ketika seseorang telah berada di antara dua Tangan Tuhan. Al-Qur’an menukilnya melalui perumpamaan eratnya Nabi s.a.w. dengan Khaliknya, "bagai dua lengkung busur yang saling bertangkap-tangkapan, atau lebih rapat lagi" (An-Najm: 9-10)

Kerana Sidratul-muntaha bersifat spiritual, maka akal kita tidak mampu memahaminya tanpa melalui proses (peristiwa Isra’ dan Mi’raj) yang mengantar Rasulullah saw ke sana.

1 comment:

Anonymous said...

kenape admin siarkn gmbar permpuan yg terdedah aurat..?