...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Saturday, January 21, 2012

ERTI SILATURRAHIM

[Bersama sahabat dari Jerman Barat dan Turki ~ kenangan indah kami bertiga sukar dilupakan]


Aku berkisah tentang erti silaturrahim
dalam sinar kehidupan
dirimu menoleh pandang di hadapan mataku
dan menunggu lunak ucapku
menghampar salam untukmu.

Lihatlah pada sekumpulan merpati liar di hadapan kita
unggas cantik hinggap silih-berganti dalam dataran lautan manusia
berjalan dan berlegar dalam kumpulan ceria dan mesra
maka aku petik seuntai kisah
di hadapanmu nafas aku hembuskan

Silaturrahim adalah pelajaran dari merpati liar
berpandangan lalu berputar-putar mesra
mematuk bijirin lalu terbang lagi
ikatan berkumpulan tetap meruntun abadi

Aku hanya mencatat lembaran kenangan
merenung pada kisah di Masjidilharam
mencapai maksud tersirat dari tersurat
betapa tiga susok kita bertaut hati
erat mengenggam sunnah Nabi.





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

APAKAH silaturrahim itu?
Silah ertinya menyambungkan, manakala Rahim ertinya kekerabatan. Maka SILATURAHIM itu 'menyambungkan kekerabatan ukhuwah antara kita semua'

Mewujudkan silaturrahim itu adalah satu tuntutan dan menjadi kewajipan kepada umat Islam melaksanakannya selari dengan amalan-amalan lain. Kalau silaturrahim itu belum wujud, hendaklah kita wujudkan, kalau ada apa-apa masalah atau kesulitan hendaklah kita selesaikan. Kalau sudah terputus hendaklah kita pulihkan, dan jika sudah baik keadaannya hendaklah kita suburkan.



[]
[

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaiku En. Mohamad Al Aziz..maaf sekiranya mengganggu tuan,
saya Muhamad Shafid Shukor. terjumap blog tuan berkaitan "Luak Jelebu Kisah Benar" menarik minat saya..
Soalan saya dr mana info yang tuan dapat ttg kisah2 di Jelebu.
Niat saya ialah keluarga kami tengah mencari kembali susur galur darah keturunan kami.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150547440492963&set=oa.360030044008350&type=1&theater

banyak lagi maklumat yag kami tgh kumpulkan
harap dapat berhubung dgn tuan
FB saya ( Shafid Shukor)
0195698967
Terima kasih dan sekali lagi maaf sekiranya menggangu.