...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Wednesday, October 14, 2009

Walimatulurus 2 Catatan 2

Jumaat Malam Sabtu 09/10/2009 anakanda Mazniza Othman telah selamat diijabkabul dengan anakanda menantu Hamdan Amir. Dia anak sulung Abang Ngah, tapi saya rasakan seperti anak sendiri sebab zaman kanak-kanaknya Mazniza berulit dengan saya saja pada setiap hujung minggu kerana Abang Ngah senantiasa balik rumah bapa mentuanya di Selayang, Selangor kerana komitment Kak Maznah di sana. Begitu juga dengan masa cuti sekolah saya.. tiada aktiviti lain selain mengendong Mazniza ke mana-mana sahaja dengan basikal atau motor. Banyak pahit-manis saya berkongsi dengannya. Alahai Mazniza, apa saja yang dikunyah dalam mulut Ayah Cik (Acik) semua Mazniza nak juga.... macam tu la sayangnya pada anak buah seorang ni... maklumlah cucu pertama Mak!
Hari Sabtu 10/10/2009 majlis bersanding di Kampung Kuala Klawang, rumah Abang Ngah. Bertemakan warna biru dewangga, begitulah gambaran hati dan perasaan kami dan kerabat terdekat. Memang seronok sungguh perasaan hati bila mendapat menantu. Menantu pertama pula tu dari sebelah pihak saya.

Susah untuk saya dan isteri merakamkan perasaan hati kami ini... Abang Ngah dan Kak Maznah tentu lebih hebat lagi. Memang benar kata orang tua-tua dulu, sedap mata memandang, sedap lagi perasaan hati orang yang pernah mengalaminya. Kini baru saya faham dan tahu erti kegembiraan itu....

Pada Abang Ngah terima kasihlah kerana saya dan isteri dapat sama-sama berkongsi anakandamu dan kegembiraan ini. Nur Ramadhan juga dapat merasakan kegembiraan akan kehadiran seorang abang ipar juga.

No comments: