...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Friday, October 30, 2009

MENCANAI KELUARGA BAHAGIA 3: Anak Itu Anugerah Allah


Sesungguhnya anak adalah anugerah Allah yang amat berharga dan besar nilainya kepada kita. Mereka perlu dididik dan diasuh sebaik mungkin. Namun begitu ramai ibubapa terlupa dan mengabaikan tanggungjawab yang besar ini.

Kita sedar cabaran yang dihadapi oleh ibubapa dalam mendidik anak-anak pada hari ini sungguh hebat dan berat. Ia memerlukan banyak pengorbanan, kegigihan serta kesabaran yang tinggi.

Sewajarnya kita mengucapkan tahniah kepada para ibubapa yang telah bersusah payah mendidik dan membesarkan anak-anak sehingga dewasa dan menjadi anak-anak yang berguna. Semoga Allah SWT memberkati usaha mulia kita semua, dan sebagai tunggak keluarga kita seharusnya menunaikan amanah ini dengan sempurna sepertimana firman Allah SWT:

Maksudnya:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya mengkhianati amanah itu)".

(Surah al-Anfal: 27).

Artikel Berkaitan:
» Renung Sejenak Peranan Seorang Suami Atau Bapa
» Renung Sejenak Peranan Seorang Isteri Atau Ibu
» Anak Itu Anugerah Allah
» Rahsia Lima Garis Panduan Utama


=========================================================================================
PADA TEMAN-TEMAN BLOGGERS YANG MELAWAT BLOG INI, SILALAH TINGGALKAN SEPATAH DUA KOMEN UNTUK DIJADIKAN PERINGATAN AGAR SAYA JUGA BOLEH MELAWAT BLOG KALIAN PULA…
[]

No comments: