...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Wednesday, July 15, 2009

a3. Kekuatan Akidah Anak

Kewujudan Allah SWT sepatutnya terang dan nyata dalam kehidupan anak kita. Pastikan dalam jiwanya wujud rasa dilihat, didengar dan diperhati oleh Allah SWT. Hal ini harus mula ditanamkan dalam diri anak sejak kecil lagi. Mengenal Allah SWT sebagai Penguasa yang memiliki nama yang indah dan sifat yang hebat akan mempengaruhi jiwanya yang bersih dan suci, perasaannya sebagai hamba, bukan perasaan sebagai tuan dan bukan pula ada sikap penderhaka.

Mungkin pengalaman saya ini boleh kita kongsi bersama:

Selepas waktu pejabat, dari Putrajaya saya memandu menghala ke taska tempat transit anak saya di AU2 Keramat, Kuala Lumpur, Malaysia. Anak saya datang dengan dengan wajah ceria sambil mengunyah sesuatu.

Dikno makan kek. Ayah nak ke?

Ayah tak nak sayang. Dikno habiskan saja la..

Sambil anakku mengunyah kek tu saya tanya tentang sekolahnya.

Hari ini Dikno belajar apa sayang?

Ayah, hari ini Ustaz tak mengajar, Ustaz bercerita je.

Cerita apa?

Kisah di sebuah masjid la ayah.

Ceritalah pada ayah, ayah nak tahu juga sayang..

Ok ayah,
Satu hari seorang lelaki, umur macam ayah ni la masuk ke dalam sebuah masjid yang sunyi. Ustaz kata pakcik tu mahu bermunajat pada Allah SWT. Masa dalam masjid Pakcik tu nampak seorang budak berumur kira-kira 11 tahun duduk di sebelah tiang masjid sedang berdoa sambil mengalir air matanya.

Budak tu sebaya Dikno ye sayang?

Ye la ayah. Pakcik tu datang dekat budak tu dan bertanya: "Wahai budak kecil, siapakah kamu?" Budak tu menjawab: "Saya yatim piatu." Pakcik tu bertanya lagi: "Mahukah kamu menjadi anakku?" Budak tu menjawab: "Jika aku lapar mahukah kamu memberiku makan? Dan jika aku tidak memiliki baju bolehkah pula kamu membelikannya untukku?

Ustaz kata pakcik tu tersenyum menandakan setuju. Tetapi ayah, ada lagi satu permintaan budak tu: "Jika aku sakit dapatkah kamu sembuhkan diriku?" Pakcik tu berkata: "Tidak wahai anakku, aku tidak sanggup." Budak tu bertanya lagi: "Apakah kamu dapat menghidupkanku apabila aku mati? Ustaz kata pakcik tu menggelengkan kepalanya.

Ayah, kata budak tu lagi: "Kalau demikian, biarlah aku bergantung kepada Zat Yang Menciptakan aku. Dialah Allah yang memberiku petunjuk, memberi makan dan minumku. Jika aku sakit Dialah yang menyembuhkanku, Yang Mengampuni segala kesalahanku pada hari penghisaban nanti."

Oooo macam tu ceritanya ya sayang ayah. Apa yang Dikno faham tentang cerita tu?

Pakcik tu tak boleh hidupkan orang mati, betul ke ayah?

Betul. Ha hari ni Ustaz mengajar dengan bercerita la Dikno. Ustaz kata pakcik tu seorang manusia, tak boleh menghidupkan orang mati. Menghidup dan mematikan orang tu kerja Allah Taala. Dikno faham ha?

Ya ayah.

Selain menghidup dan mematikan manusia, Allah Taala juga melihat manusia. Apa yang kita buat sekarang ni dilihat, didengar dan diperhati oleh Allah Taala.

Macam tu ya ayah?

Budak yang ustaz cerita tu dah kenal dengan Allah. Allah sebagai Penguasa di dunia dan di akhirat. Dikno tahu tak? Allah tu memiliki nama yang indah dan sifat yang sangat hebat. Sifat Allah Taala tu la yang telah mempengaruhi jiwa budak tu sebagai hamba Allah.

Budak tu sangat bijak, dan pandai menggunakan akal fikiran.

Dikno pandai tak ayah?

Dikno pun pandai la sayang. Anak ayah... []

No comments: