...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Monday, July 20, 2009

Iktikad Ahli Sunnah Waljamaah - panduan pastikan akidah kita benar dan selamat...


Buku ketiga yang saya bawa ke sini ialah IKTIKAD AHLI SUNNAH WALJAMAAH terbitan tahun 2000.

Buku yang diusahakan oleh Mustaffa Suhaimi ini menginsafkan kita betapa umat Islam yang jahil lebih ramai daripada yang alim menyumbang ke arah perpecahan umat Islam. Sikap fanatik atau ekstrem pengikut mahzab yang menganggap mahzab ikutan mereka sahaja yang benar dan pengikut mahzab lain semua sesat dan batil menyemarakkan lagi perpecahan ini!

Buku ini menjelaskan dengan terperinci sejarah perkembangan mazhab dalam konteks mazhab akidah dan susur galur yang membawa kepada timbulnya berbagai-bagai mazhab yang berlaku sejak abad ke-2 Hijrah hingga kini, menjadikan perpecahan sejumlah 73 firqah Umat Nabi Muhammad SAW.

Patutlah umat Islam lemah. Diibaratkan satu bilah lidi daripada seikat penyapu dibuat daripada berpuluh-puluh bilah lidi kelapa boleh dipatah sesuka hati dengan mudah oleh sesiapa sahaja, kerana ikatan penyapu lidi itu telah terburai, kekukuhan dan fungsinya telah tiada, dan lidi-lidi penyapu itu berserakan menjadi sampah yang tidak berguna!

[]

No comments: