...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, July 22, 2008

Pendidikan Selepas Kelahiran

Anak yang baru dilahirkan hendaklah segera diazankan di telinga kanannya dan diiqamatkan di telinga kirinya. Ini selari dengan riwayat oleh Abu Rafi yang bermaksud: "Aku melihat sendiri Rasulullah mengazankan Hasan bin Ali di telinganya ketika dia baru dilahirkan oleh Fatimah. (Riwayat Bukhari dan Muslim).


Seterusnya, di hari ketujuh kelahirannya, ibu-bapanya disunatkan bersedekah dengan melakukan ibadat akikah untuk anak mereka iaitu dengan menyembelih seekor kambing bagi anak perempuan dan dua ekor kambing bagi anak lelaki. Menurut riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Nasai; Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya: "Setiap anak yang baru dilahirkan bergantung pada aqiqahnya. Hendaklah diaqiqahkan dengan menyembelih kambing pada hari ketujuh, diberi nama pada hari itu dan dicukur kepalanya".

Apabila anak itu mulai meningkat umurnya, ibu-bapa perlulah lebih peka kepada teknik pendidikan yang lebih luas dan menyeluruh. Masa ini pengisian antara keperluan rohani dan jasmani perlu didedahkan serentak dan diseimbangkan.



Ibu-bapa perlu teliti dalam urusan seharian dan peka dalam melakukan sebarang bentuk tindakan kerana, kanak-kanak lazimnya akan belajar (mengikut) berdasarkan pemerhatian iaitu apa yang dilakukan oleh individu di sekelilingnya terutama dari ibu-bapanya sendiri.

1 comment:

Anonymous said...

akhirnya eyang lewat sini saja, dan tampaknya akan selalu begini, maklumlah rang gaek gaptek...hahahah terima kasih adikku azaluddin (kalau tak salah eja), sambung menyambung menjadi satu, itulah silaturrahmi, eyang sangat senang di usia sudah 62 tahun ini masih bisa begini-beginian, terkadang nenek merajuk, bermalam-malam tak dipeluk......oy nek....mahaplah kakek, kakek sedang kasmaran dengan internet// adikku, hari 1 diadzani kiri sekali, kanan qamat 1 kali, jadi hari 1 ada 2 (menjadi lambang 12), di hari 7 ada 1 kambing (kakinya 4), atau 2 kambing (kakinya 8), jadi dihari ke 7 ada 14 dan ada 28, nah apa gerangan rahasia di dalam lambang-lambang itu, kalau hanya sekedar acara potong kambing sahaja tak usah seorang nabi muhammad saw yang bicara. the Q is : apa makna 12, 7, 14, 28, selamat berpikir?