...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, May 12, 2009

Tabiat Pemakanan Yang Baik

Pada peringkat awal, ibu bapa akan mengalami kesukaran untuk membentuk pola pemakanan bayi. Ibu bapa memerlukan masa untuk membiasakan anak-anak dengan tabiat pemakanan yang sihat. Anak-anak biasanya cerewat dan hanya memilih makanan yang mereka gemari sahaja.

Ibu bapa juga digalakkan bersikap fleksibel dan memerhatikan tabiat pemakanannya selama beberapa minggu dan kenal pasti sama ada makanan itu seimbang atau tidak.

Sekiranya tidak, anda perlu membuat beberapa perubahan pada minggu berikutnya. Penggunaan buku nota kecil mungkin membantu. Catitkan apa yang anak kecil anda makan dan tidak suka makan. Daripada senarai ini, anda boleh mengenal pasti sama ada dia memakan makanan yang seimbang atau tidak.

Ibu bapa perlu kreatif dalam menyediakan hidangan anak-anak. Bagi anak-anak yang cerewet, mungkin anda perlukan cara yang menarik untuk memujuknya makan.

Sebagai contohnya :-
Sekiranya anak hanya berminat makan roti, anda boleh menghidangkan pumpkin bread bagi meninggikan khasiat sayuran dan vitamin A dalam makanannya.

Campurkan susu dalam makanannya bagi meningkatkan pengambilan protein dan kalsium.
Masukkan sayur hancur atau pati sayur ke dalam burger, sandwic atau daging yang dimakannya.

Buah-buahan boleh diperah dan diminum bersama yogurt berperisa berkhasiat.Contohnya terbaik ialah campuran pisang, yogurt berperisa vanila dan jus oren.

MENGGALAKKAN ANAK KECIL MAKAN

Selera ialah satu petunjuk yang baik untuk menentukan kuantiti makanan yang diperlukan oleh kanak-kanak jika mereka sihat, diberi makan dengan kerap dan mendpat galakan untuk makan. Sekiranya selera kanak-kanak berkurangan, ia menandakan anda sesuatu yang tidak kena.

Mungkin kanak-kanak itu sakit, tidak gembira atau cemburu dengan kehadirian bayi baru.

Mungkin dia inginkan lebih perhatian dan sedang melalui peringkat “ banyak kerenah”.Mungkin dia diberi makanan yang sama setiap hari dan bosan dengan rasa yang serupa. Sekiranya selera semakin rendah untuk jangka masa yang lama, kanak-kanak itu mungkin mengalami masalah kekurangan zat makanan.

Ibu atau orang bertanggungjawab terhadap kanak-kanak itu perlu menggalakkan dan membantu dengan aktif ketika kanak-kanak itu perlu menggalakkan dan membantu dengan aktif ketika kanak-kanak sedang makan, walaupun ketika dia sihat dan berselera untuk makan. Adalah penting untuk mengawasi anak-anak di meja makan, bermula dari peringkat awal diperkenalkan kepada makanan sehingga berusia 2 tahun. Kanak-kanak yang ditinggalkan sendirian dengan makanan akan makan dalam kuantiti yang tidak mencukupi. Mereka perlukan tempoh yang panjang untuk mempelajari bagaimana memegang sudu. Mereka juga makan dengan lambat,bersepah dan perhatian mereka mudah terganggu. Penting agar kanak-kanak itu diberikan masa yang memadai untuk makan dalam kuantiti yang mencukupi.

INFO

Lemak ialah sumber tenaga yang utama dan satu-satunya sumber asid lemak yang tinggi kerana tumbesaran mereka berlaku dengan pantas dalam usia 1 hingga 2 tahun. Lemak boleh diperolehi daripada susu, keju dan daging merah.

Nasihat untuk para ibu dan pengasuh

Hidangkan makanan anak dalam pinggan yang berlainan bagi memastikan anak mendapat bahagiannya dan kuantiti yang betul.

Duduk bersama anak semasa waktu makan, lihat anak makan, bantu secara aktif dan beri galakan sekiranya diperlukan.

Jangan gesa anak supaya cepat makan. Seorang anak mungkin makan sedikit, berhenti sebentar untuk bermain dan sambung makan sedikit lagi. Menggalakkan anak supaya makan memerlukan kesabaran dan sikat mudah berjenaka!

Apabila anak berhenti makan, tunggu sebentar dan lihat sikapnya terhadap makanan itu. Kemudian, barulah tawarkan makanan tambahan untuknya.

Berikan makanan yang memudahkan anak memegang dan mengutipnya. Anak kecil biasanya ingin menyuap sendiri. Ibu bapa perlu menggalakkan tindakan ini tetapi pastikan anda membantunya dan makanan itu masuk ke dalam mulut sepenuhnya.

Campurkan makanan sekiranya anak suka mengutip dan memilih makanan yang digemarinya sahaja.

Berikan makanan sebaik sahaja anak mula terasa lapar. Sekiranya mereka menunggu terlalu lama untuk makan, mereka akan memberontak dan kehilangan selere makan.

Jangan berikan makanan sekiranya anak mengantuk.

Jangan paksa anak makan. Cara ini meningkatkan tekanan dan semakin mengurangkan selere makan. Waktu makan perlu dijadikan sebagai sesuatu yang bertentangan dan menggembirakan.
Pastikan anak tidak haus (Bagaimanapun, jangan beri terlalu banyak air sebelum atau semasa makan kerana ini akan mengurangkan selera mereka).

Mulakan permainan ringan sekiranya anak tidak mahu meneruskan pemakanannya. Contohnya, andaikan sudu sebagai burung yang datang untuk menyuap anaknya, atau bayangkan makanan sebagai anak patung, orang lain atau mainan binatang.

Bersedia untuk membersihkan meja selepas waktu makan!

Anak yang tidak mahu makan mungkin mahukan perhatian. Ahli keluarga boleh mengelakkan perkara ini dengan menumpukan perhatian kepada anak-anak semasa waktu makan. Berikan pujian sekiranya mereka makan dengan baik. Sekiranya dia enggan, jauhkan makan itu daripadanya untuk beberapa ketika dan berikan semula kemudian. Sekiranya dia masih tidak mahu makan, ini bermakna dia benar-benar tidak suka makanan itu. Mungkin ibu boleh mencuba makanan lain pula.

No comments: