...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Wednesday, April 22, 2009

Hajjat Saya Tuhan Kabulkan

Lama nian saya mengusung hajat. Berharap dan terus berharap. Berdoa dan terus berdoa.

Masa terus beredar hari demi hari. Minggu demi minggu. Bulan demi bulan. Saya berharap jua tanpa putus asa.

Satu keajaiban. Hening pagi 18 April 2009 seperti biasa bangun awal dan melakukan solat subuh. Hari itu memang tidak bersarapan dirumah, sudah dirancang sejak awal akan bersarapan selepas menghantar isteri ke sekolahnya.

Saya bersarapan bersama anakanda tersayang di bukit setiawangsa. Selesai mengisi perut terus ke pejabat post di sebelah pasaraya Giant untuk melunaskan bil-bil yang tiba awal April.

Selesai berurusan di pejabat post, terus ke pusat servis kereta kerana telah tiba waktu kereta saya patut diservis. Selesai sahaja servis kereta anakanda minta pula ke Dawama untuk melihat jika ada buku-buku baru terbit untuk dibeli.. namun hampa Dawama rupanya tutup hari Sabtu.

Anakanda merengek mau ke siber cafe tapi saya mengelak dengan memujuknya ke kedai buku di Setiawangsa... berpatah balik kami dua beranak ke sana... heheheh

Memang satu keajaiban. Setiba di kedai buku saya terus bertanya tentang apa yang saya cari: Tafsir Al-Quran dengan kata pengantar oleh ZAABA.

Memang satu keajaiban. Taukeh kedai bangun dari tempat duduknya dan menuju rak buku. Entah dimana silapnya maka jatuh berseleraklah sejumlah buku ke lantai.

Memang satu keajaiban. Dia kata ini ada tinggal satu set lengkap Tafsir Al-Quran satu juz satu juz sebanyak 30 buku. Saya menelitinya. Wahhhhhhhh... inilah dia yang saya cari selama ini. Ia buku lama. Memang susah nak dapat. Ramai yang kata saya akan jadi sang pencari yang tidak dapat menemui apa yang akan saya cari.

Tapi saya sangat yakin saya akan menemuinya.... saya tidak jemu berdoa agar dapat memilikinya... SEKARANG SAYA MEMILIKINYA. Saya bisikkan pada anakanda saya.. "DIK NUR, HARI INI AYAH SANGAT HAPPY. APA YANG AYAH NAK DAH DAPAT. ALLAH KABULKAN HAJAT AYAH.. BUKU INI SUSAH NAK CARI SEKARANG NI.. TAPI INI REZEKI AYAH."

''NANTI BILA AYAH DAH TAK ADA LAGI DI DUNIA INI.. AYAH WARISKAN PADA DIK NUR UNTUK MEMILIKINYA... DIK NUR ANAK AYAH YANG SOLLEH... YA SAYANG AYAH"

No comments: