...seandainya ibubapamu marah padamu kerana kesilapan yang dilakukan olehmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman....

Tuesday, June 24, 2008

Kalau memang rezeki atas izinNya....


Hari Sabtu 21/06/2006 jam 6.03 petang terima telefon daripada Abang Ngah (Angah), bertanya pukul berapa nak datang rumahnya.

Ya Allah. Saya betul-betul terlupa. Malam ini rumah Angah nak adakan majlis doa selamat dan kesyukuran.


Saya beritahu Angah, kami sekeluarga masih di Kuala Lumpur bersiap-siap nak pergi Muar. Mujurlah Angah call. Kalau tidak, tak tahulah nak cakap apa... kasihan juga pada angah dan keluarganya.

Saya berjanji kami sekeluarga akan hadir. Ada rezeki la ni.


Saya terus beritahu isteri dan anak bersiap untuk balik Jelebu. Bertolak senja itu juga dan dijangka sampai rumah Angah sekitar jam 8.00 malam.

Kata Angah majlis akan bermula selepas solat Isya. Masih ada masa dan tak perlu tergesa-gesa sangat.


Kami pun packing semua keperluan untuk balik kampung dan ke Muar nanti. Isteriku pastikan semuanya seperti yang diperlukan.

Dari Kuala Lumpur perjalanan lancar melalui jalan Genting Peras. Tiba di rumah Angah tepat jam 8.15 malam. Tetamu sudah ramai yang hadir.


Majlis malam ini berjalan lancar sebagaimana yang dirancang. Seronok sangat rasanya dapat berkumpul bersama sanak-keluarga jauh dan dekat. Tak terasa masa pantas beredar.



Jam 12.15 malam saya dan keluarga minta diri untuk balik ke Kampung Durian Gasing, untuk tidur dan rehat secukupnya. Esok kami akan bertolak ke Muar pula....

No comments: